Chapter 5: Follow the sun - Reisverslag uit Canberra, Australië van Silvie Roij - WaarBenJij.nu Chapter 5: Follow the sun - Reisverslag uit Canberra, Australië van Silvie Roij - WaarBenJij.nu

Chapter 5: Follow the sun

Door: Silvie van Roij

Blijf op de hoogte en volg Silvie

28 Mei 2014 | Australië, Canberra

Chapter 5: Follow the sun.

‘Follow, follow the sun’.
Uren kan ik naar deze plaat luisteren. Het nummer wat ik een aantal weken voordat ik in het vliegtuig stapte, voor het eerst hoorde op de televisie. Dit nummer sluit perfect aan bij mijn avontuur. Het gaat min of meer over het volgen van de zon (je gevoel), welke kant de wind ook op waait, heb geen zorgen en anders is er morgen weer een nieuwe dag. Laat dit nummer nu gezongen worden door een Australier (Xavier Rudd) en zijn videoclip (niet geheel verassend) opgenomen zijn in Australie. Het is wel duidelijk dat dit nummer geheel in mijn plaatje past. Het was fantastisch toen het nummer werd gedraaid tijdens de top100 in cafe ‘Oad Leivere’. Kippenvel, dat was nogmaals echt een pracht van een avond!

De zon heeft in ieder geval aan mij een echte stalker gehad deze maand. Overal waar de zon was, was ik. Toeval of geluk? Laten we het houden op beide. Dat ik niet veel over de kids (mijn werk) vertel komt niet doordat het me niet bevalt (integendeel zelfs) maar omdat het benoemen van poepluiers, verhaaltjes van ‘Rudie Nudie’ of ‘That’s not my tractor’, avonturen bij de speeltuin en kids in je auto die ‘Twinkle twinkle little star’ zingen nu niet zo interresant zijn voor de leeftijdscategorie van mijn blog. Mocht ik me vergissen dan mogen diegene gerust even contact met me opnemen, zal ik alles tot in details toelichten haha. Natuurlijk ga ik niet alles aan jullie neus voorbij laten gaan. Zo was die ene keer (06-05-2014) een erg geslaagde dag. Samen het bos in geweest om herfstspullen te verzamelen. Met drie vuilniszakken vol, twee vermoeiende kinderen en de pakezel (ikzelf) gingen we naar huis en hebben we de hele middag geknutseld. De kids hadden zich top vermaakt en het huis is versierd met kunstwerken vol met bladeren haha.

Door de verhuizing naar Bunyip moesten Jessica en ik ons abbonement stopzetten bij het fitness centrum in Traraglon. Helaas geen 2000 dollar rijker en ook geen 20 kilo lichter voor Jessica. Maar och, dat weegt niet op tegen alle voordelen die we hier hebben. Zo heb ik ondertussen alweer mijn nieuwe hobby gevonden. Iedere woensdagavond ben ik van de partij bij de tennisclub in Bunyip. Niet te vergelijken met voetbal, maar ontzettend leuk om te doen. Ik heb ondertussen drie tennislessen gehad en zoals ik uit vertrouwde bron heb vernomen gaat het de goeie kant op. Als alles verloopt volgens plan ben ik midden augustus klaargestoomd voor een potje op de ‘Leiverse (tennis)velden’ tegen mijn lieftallige schwestern?!

Het weekend van 10-05-2014 ben ik samen met de Dutchies (Jody en Sanne) naar ‘Lake Eildon’ geweest. Dit National Park stond al langer op mijn verlanglijstje maar door onze volle agenda's hadden we hier nog geen plaatsje voor gevonden. Toen we tot onze verbazing het weekend van 10 mei allemaal een plekje hadden, ik de auto mee kon krijgen en onze bunker (slaapplek) was geboekt, kon de tas ingepakt worden en de rit beginnen. Naar 20x te hebben gestuiterd op de danceplaat ‘Faded’, 5x fout te hebben gereden wegens het ontbreken van enig richtingsgevoel in de groep en 2x op de rem te moeten gaan voor overstekend wild kwamen we aan in Lake Eildon. De eerste dag hebben we de watervallen bezocht in het regenwoud. Ook dit was een speurtocht. Wat wil je ook als je met alleen maar vrouwen op pad gaat en de gebeurtenissen van de afgelopen weken belangrijker zijn dan de aanwijzingen langs de weg? Juist ja, dan verdwaal je. Ochja, uiteindelijk zijn de watervallen gespot. De tweede dag hebben we volledig besteed aan het rondkneuren langs het Lake. (Even wat aardrijkskundige feitjes op een rij: Lake Eildon is 13.832 ha groot en past 6x in Sydney Harbour). Er is een speciale route door de bergen die je het perfecte uitzicht geeft over het lake. Ik was helemaal in mijn sas toen ik daar reed met mijn inmiddels bruine ijsbeer (auto). Woow, geweldig! Wat is de natuur toch mooi hier! Naar een (zoals onze ouders in de jaren 80 zouden zeggen) ‘camera rolletje’ vol te hebben aan foto's gingen we voldaan terug naar huis. Het was echt een fantastisch weekend!

Vrijdag (16-05-2014) heb ik samen met France ‘the 1000 steps’ bij Mount Dandenong bezocht. Dat deze trappen middenin het bos voornamelijk worden gebruikt voor een fitness work-out werd snel duidelijk. Iedereen die voorbij kwam had zijn sport outfit aan en kwam voorbij in een aardig tempo. Voor de eerste keer in Australie voelde ik me echt een toerist met mijn gympies aan en rugzak om. We waren blij toen we aan de top kwamen. Het was toch iets pitterig dan we gedacht hadden. Gelukkig konden we op de terugweg prima op adem komen tijdens de afdaling.

Er stond een heerlijk weekend voor de boeg. Zaterdag (17-05-2014) stond Jessica’s house warming gepland en de dag erna gingen we op vakantie. Het was echt een gezellig feest en deze keer gelukkig zonder achterstallige gevolgen. De zondag tot en met dinsdag hebben we doorgebracht bij ‘Lakes Entrance’. Heerlijk genoten met de kids; rond gefietst door het natuurgebied, gewinkeld en aan zee geweest. Dinsdagochtend optijd vertrokken om richting Canberra te vertrekken. Het is een behoorlijk lang stuk, vooral met twee kids achterin. Daarom zijn we geregeld gestopt om een pauze te nemen. We hebben (20-05-2014) overnacht in Candelo bij vrienden van Jessica. Mijn eerste overnachting in een caravan + nieuwe provincie genaamd (New South Wales) werd een feit. Nooit gedacht dat me dit zo gelukkig zou maken. Ten opzichte van het huis was mijn slaapplek echt een luxe. Het huis was namelijk letterlijk en figuurlijk een bij elkaar geraapt hutje op de hei.

De volgende morgen (21-05-2014) werd onze rit verder voortgezet richting Canberra. Stop gemaakt aan het strand ‘Tathra’ om even pootje te baden. Het zonnetje scheen volop, maar uiteindelijk blij dat ik niet helemaal kopje onder ben gegaan. De kerel van de shop kwam ons verontrustend vertellen dat er vorige week een haai was gesignaleerd met alle gevolgen van dien. Er was nog nooit een haai op deze plek gezien tot die ene dag. Oké, duidelijk. Mijn pootje ging gelijk uit het water haha. Naar een korte stop bij de beach, de grote kaasfabriek in Bega en het park ging de rit verder naar Canberra. De vijf dagen in Canberra bij Justin's broer Dayell en vrouw Vanessa zijn echt voorbij gevlogen. Eerst nog in gedachte gehad om Sydney te bezoeken, maar achteraf blij dat ik dat niet gedaan heb. Aangezien ik zeker terug kom in Aussie, is Sydney een plek waar ik gemakkelijk een andere keer kan komen. Nu heb ik mijn dagen optimaal besteed om Canberra te ontdekken. Wat het meeste indruk op me heeft gemaakt is het 'War Memorial'. Een groot historisch gebouw ter nagedachtenis aan alle overleden soldaten uit alle oorlogen. Tot mijn grote verbazing was het 2,5 uur later toen ik het museum uit liep. Normaal niet zo'n fan van musea maar deze is echt een om nooit te vergeten. Verder waren 'Mt. Ainslie' met uitzicht over de stad erg mooi en het parlement house. Ohja, en niet te vergeten het overdreven grote shoppingscentrum gnanana.
Heb echt genoten van deze stad, die absoluut niet te vergelijken is met Melbourne. Het mooie aan deze stad is dat het anders is dan andere. Een stad opgebouwd uit het niets en die nog steeds volop in ontwikkeling is. Ik houd er wel van!

Woensdag (04-06-2014) staat mijn trip naar Cairns gepland. Verwacht dat deze plek me ook weer veel moois zal laten zien. Op de planning staat onder andere; snorkellen in de 'Great Barrier Reef', mountainbiken, kano'en, overnachting in het regenwoud en bakken op het strand.
EXCITING!!

Stay in contact!

Dikke knuffels, Silvie.

  • 29 Mei 2014 - 07:26

    Ria Van Zeeland:

    Hi Silvie,
    Net als andere keren weer een leuk verslag om te lezen. Je hebt het geweldig getroffen in Australie met de mooie natuur en de zon. Heel veel leuke momenten toegewenst.
    Liefs, tante Riet

  • 30 Mei 2014 - 06:56

    De Auteur Zelf :

    Geweldig om te zien dat je zo op de hoogte blijft tante Riet!
    Dankjewel, hopelijk gaat ook alles goed in Canada?
    Liefs, Silvie

  • 31 Mei 2014 - 10:17

    Jeanne En Tjeu Van Roij:

    Silvie, Voor jou een paar liefdevolle groetjes!

    * Handel alsof wat jij doet een verschil maakt. Want dat doet het. William James

    * Het universum herbergt een oneindige schat aan wonderen
    die geduldig wachten tot ze worden opgemerkt. Eden Phillpotts

    * Je eigen weg herken je aan de overvloed van energie en inspiratie als je hem bent ingeslagen.
    Jerry Gillies

    * De manier waarop we communiceren, met anderen én onszelf, bepaalt uiteindelijk de kwaliteit van
    ons leven. Anthony Robbins

    Liefs, Mam en Pap


  • 01 Juni 2014 - 14:38

    Nellie & Lei Van Roij:

    Hallo Silvie,
    Met belangstelling hebben we je verslagen iedere keer gelezen, je mooie verhalen, je uitgebreide beschrijvingen van je dagelijkse bezigheden in het gezin, de besteding van je vrije tijd, de uitjes samen met het gezin, met de kinderen en of met Jessica. Jullie hebben het geweldig getroffen. Ook de verhuizing en al die belevingen en indrukken die je beschrijft. Australië is toch een prachtig land. Geniet, de tijd die er nog rest, ook straks samen met Willem.
    Veel Groeten van tante Nellie & Ome Lei.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Canberra

Silvie

- Oktober 2013; Vol goede moed begon ik aan mijn studie op de PABO in Helmond. Dat het moeilijk ging worden wisten we van tevoren. Helaas is mij de rekenknobbel niet gegund en was er flink werk aan de winkel. Met veel bijles en cursussen die me naast krakende hersenen, een aardig zakcentje hebben gekost, ging ik er tegenaan. Helaas heeft dit alles niet mogen baten en heb ik eind Juli de studie moeten stoppen. Maar dames en heren, niet getreurd, Silf had al heel snel een nieuwe plan in haar hoofd... - Juli 2013; Zonder dat je het in de gaten hebt, gaan er zich al heel snel nieuwe plannen in je hoofd vormen. Ik wist eigenlijk al langer dat ik er op uit wilde gaan, weg van hier, dromen waarmaken en even niets aan mijn hoofd. Geen verwachtingen waar ik aan hoef te voldoen en puur genieten van alles wat op je af komt. 'Dreams don't work, unless you do!' en zo is het maar net! - Augustus 2013; Ik melde me aan bij 'TravelActive' (een organisatie die buiten Au-pairs ook backpackers/taalreizigers en al dat soort avonturiers begeleid) en al snel begon mijn droom werkelijkheid te worden. Lang hoefde ik niet na te denken over mijn bestemming. Het werd Australie, het land van de ruige landschappen, veel kangoeroes en tropische temperaturen! Naar veel papierwerk kwam ik op het profiel te staan van 'Smart Au-pairs' en binnen een paar dagen stroomde er verschillende families mijn mailbox binnen. 'Het begin van een nieuw avontuur...'

Actief sinds 19 Dec. 2013
Verslag gelezen: 701
Totaal aantal bezoekers 38559

Voorgaande reizen:

31 December 2013 - 14 Augustus 2014

Seek & Found

Landen bezocht: